logo-overlay

Logo LinkedIn
Logo Facebook
Logo X

De gedragscode van TiGO Gezinsondersteuning

TiGO Gezinsondersteuning is een platte organisatie onder leiding van directeur Marjolein Mulderij. Wij leveren ambulante begeleiding en maatwerkvoorzieningen binnen de jeugdhulp. Deze gedragscode vormt het uitgangspunt voor professioneel, integer en verantwoordelijk handelen binnen onze organisatie en richting onze cliënten, gemeenten en samenwerkingspartners. Al onze medewerkers, opdrachtnemers en samenwerkingspartners moeten deze gedragscode onderschrijven en naleven.

Doel en reikwijdte van de gedragscode

De gedragscode beschrijft de normen en waarden die TiGO Gezinsondersteuning hanteert. Hij dient als leidraad voor het dagelijks handelen van iedereen die onder onze naam werkt. De gedragscode is van toepassing op:

  • Alle vaste medewerkers en de directie.
  • Zelfstandige zorgprofessionals en onderaannemers.
  • Stagiaires, vrijwilligers en ingehuurde derden die werkzaamheden verrichten namens TiGO Gezinsondersteuning.

De gedragscode is aanvullend op wet- en regelgeving, op beroepscodes (zoals de Beroepscode voor de Jeugd- en Gezinsprofessional) en op geldende cao- of contractuele verplichtingen.

Onze kernwaarden

Integriteit en eerlijkheid

Wij handelen eerlijk en zorgvuldig, vermijden belangenverstrengeling en maken geen misbruik van informatie of van onze positie. We gaan transparant om met fouten en nemen verantwoordelijkheid voor ons handelen.

Respect en gelijkwaardigheid

Wij behandelen iedere cliënt, medewerker of partner van TiGO Gezinsondersteuning met respect. We bevorderen een cultuur waarin iedereen zich welkom, veilig en gehoord voelt, ongeacht leeftijd, afkomst, religie, gender, beperking of seksuele oriëntatie.

Deskundigheid en ontwikkeling

We handelen binnen onze professionele grenzen, erkennen onze verantwoordelijkheden en blijven via bij- en nascholing werken aan onze professionele ontwikkeling.

Vertrouwelijkheid en privacy

We behandelen alle persoonsgegevens strikt vertrouwelijk en in overeenstemming met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). We gaan zorgvuldig om met cliëntgegevens en gebruiken die alleen in het kader van de hulpverlening.

Professioneel handelen

In de relatie met cliënten


  • Wij benaderen jeugdigen en ouders met empathie, respect en zonder oordeel.
  • Wij bewaken de professionele afstand en gaan geen persoonlijke of financiële relaties aan met cliënten.
  • Wij informeren cliënten eerlijk en duidelijk over de inhoud en de grenzen van de ondersteuning die we bieden.

In de samenwerking met collega’s en partners


  • Wij bevorderen een open en collegiale samenwerking, gebaseerd op vertrouwen.
  • Wij respecteren elkaars expertise en dragen bij aan een veilige werksfeer.
  • Wij stemmen waar nodig af met ketenpartners en gemeenten, in het belang van de cliënt.

Fraude- en misbruikpreventie

Verantwoording en controle


  • Zorguren registreren we zorgvuldig en transparant in het Elektronisch Cliëntendossier (ECD).
  • Declaraties controleren we volgens het vierogenprincipe.
  • We controleren actief op dubbele of onrechtmatige declaraties.

Diploma- en EVC-verificatie


  • Bij toetreding tot Collectief Draagkracht controleren we diploma’s, EVC-certificaten, identiteitsgegevens en de Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG).
  • Buitenlandse diploma’s accepteren we uitsluitend na validatie via Nuffic.
  • Jaarlijks voeren we steekproeven uit op personeels- en opdrachtdossiers.

Meldplicht en meldstructuur


  • Vermoedens van fraude, misbruik of andere misstanden moeten worden direct gemeld bij de directeur of via de vertrouwelijke meldprocedure.
  • TiGO Gezinsondersteuning hanteert een interne meldprocedure en maakt gebruik van een klokkenluidersregeling.

Ongewenst gedrag

TiGO Gezinsondersteuning tolereert geen enkele vorm van discriminatie, (seksuele) intimidatie, agressie, geweld, pesten of machtsmisbruik. Incidenten nemen we serieus en behandelen we volgens ons interne protocol. Indien nodig betrekken we hier externe instanties bij, zoals de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).

Handhaving en gevolgen bij overtreding

Naleving van deze gedragscode is een voorwaarde voor samenwerking met TiGO Gezinsondersteuning. Overtreding kan leiden tot een waarschuwing of gesprek, beëindiging van de samenwerking, een melding bij de betrokken gemeenten of inspectie, of, in geval van fraude of strafbare feiten, tot juridische stappen.

Toezicht en actualisatie

De directeur van TiGO Gezinsondersteuning ziet toe op naleving van de gedragscode. De gedragscode wordt door ons minimaal jaarlijks geëvalueerd en indien nodig aangepast.

Ondertekening van de gedragscode

Bij aanvang van de samenwerking met TiGO Gezinsondersteuning ondertekent elke medewerker, onderaannemer en ingehuurde kracht deze gedragscode voor akkoord. Meer weten?

Neem contact met ons op