Klokkenluidersregeling TiGO Gezinsondersteuning
Wij streven naar een open, transparante en integere organisatiecultuur waarin zorgprofessionals veilig kunnen werken en cliënten kwalitatieve, verantwoorde hulp ontvangen. Als onderdeel van onze integriteits- en kwaliteitsborging kunnen misstanden bij ons tijdig en veilig worden gemeld via onze klokkenluidersregeling. Deze regeling biedt medewerkers, onderaannemers, stagiaires en andere betrokkenen een duidelijke, veilige en gestructureerde route voor het melden van vermoedens van ernstige misstanden, zonder dat zij risico lopen op benadeling of uitsluiting.
Doel van de klokkenluidersregeling
De klokkenluidersregeling heeft als doel:
- Het melden van (vermoedens van) misstanden binnen of rondom TiGO Gezinsondersteuning mogelijk maken.
- Het waarborgen van een zorgvuldige en vertrouwelijke behandeling van meldingen.
- Het beschermen van de melder tegen benadeling als gevolg van het doen van een melding.
- Het voorkomen en corrigeren van onrechtmatig of onethisch gedrag binnen de organisatie.
Toepassingsgebied
Deze regeling is van toepassing op:
- De directeur en vaste medewerkers.
- Alle vaste en zelfstandige jeugdhulpverleners en gezinsprofessionals die werken via Collectief Draagkracht.
- Stagiaires, vrijwilligers en overige personen die werken onder verantwoordelijkheid van TiGO Gezinsondersteuning.
- Externe samenwerkingspartners, als zij bij het uitvoeren van werkzaamheden voor TiGO Gezinsondersteuning relevante misstanden signaleren.
Definities
Misstand
Een misstand in de zin van deze regeling is een situatie waarbij sprake is van (een vermoeden van):
- Ernstige schending van wettelijke voorschriften of professionele normen (zoals de Jeugdwet, de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) en beroepscodes).
- Fraude, zoals het opzettelijk onjuist declareren van zorg of vervalsing van rapportages of documenten.
- Corruptie, omkoping of belangenverstrengeling.
- Misbruik van persoonsgegevens of schending van het beroepsgeheim.
- Gevaar voor de volksgezondheid of de veiligheid van cliënten of medewerkers.
- Structureel onethisch of onbehoorlijk handelen door medewerkers, onderaannemers of de directie.
- Verduistering van zorgbudgetten, subsidies of PGB-gelden.
- Seksuele intimidatie, discriminatie, pesten of andere vormen van ongewenst gedrag.
Melder
Degene die een (vermoeden van een) misstand rapporteert op grond van deze regeling.
Melding van een misstand
Recht op melden
Iedere betrokkene heeft het recht om een misstand te melden, zonder daarvan nadelige gevolgen te ondervinden, mits de melding te goeder trouw en op redelijke gronden wordt gedaan.
Interne melding
De melder kan zich wenden tot:
- De directeur van TiGO Gezinsondersteuning.
- Is de directeur zelf onderwerp van de melding, dan kan de melder zich met een e-mail wenden tot de raad van advies.
Een melding bevat minimaal:
- Een heldere omschrijving van de vermeende misstand.
- De datum en/of periode van de vermeende misstand.
- De betrokken personen (voor zover bekend).
- Eventuele ondersteunende stukken of bewijs.
Anonieme melding
Meldingen kunnen eventueel anoniem worden ingediend. Anonieme meldingen worden serieus genomen, mits zij voldoende concreet zijn om een onderzoek te starten.
Procedure na melding
- Ontvangstbevestiging: de melder ontvangt binnen vijf werkdagen een bevestiging van de ontvangst (tenzij de melding anoniem is).
- Beoordeling: de melding wordt beoordeeld op ernst, volledigheid en relevantie. Indien nodig wordt meer informatie bij de melder opgevraagd.
- Onderzoek: er wordt een onafhankelijk onderzoek ingesteld. Als de directeur onderwerp is van de melding, wordt hiervoor een externe partij betrokken.
- Informatievoorziening: binnen uiterlijk vier weken wordt de melder geïnformeerd over de voortgang. Bij complexere zaken wordt de termijn verlengd tot maximaal twaalf weken.
- Afronding: de uitkomst van het onderzoek wordt met de melder gedeeld. Hierbij worden eventuele maatregelen gemotiveerd toegelicht, met inachtneming van de privacyregels.
Externe melding
Als een interne melding niet tot een adequate reactie heeft geleid, of als er gegronde vrees is voor tegenwerking, kan de melder zich rechtstreeks wenden tot:
- De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ).
- De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).
- Het Informatie Knooppunt Zorgfraude (IKZ).
- De politie of het Openbaar Ministerie, bij strafbare feiten.
Bescherming van de melder
- De melder geniet rechtsbescherming tegen benadeling (zoals ontslag, intimidatie, schorsing, reputatieschade) ten gevolge van het te goeder trouw melden van een misstand.
- De identiteit van de melder wordt uitsluitend met zijn toestemming gedeeld.
- Iedere vorm van vergelding of tegenmaatregel tegen de melder is verboden. Overtreding hiervan leidt tot disciplinaire maatregelen.
Geheimhouding en vertrouwelijkheid
- Alle meldingen worden strikt vertrouwelijk behandeld.
- Betrokkenen bij het onderzoek hebben geheimhoudingsplicht.
- Dossiers worden beveiligd bewaard en zijn alleen toegankelijk voor de verantwoordelijke functionarissen.
Sancties bij misbruik
Als blijkt dat de klokkenluidersregeling onterecht of moedwillig onjuist wordt gebruikt (bijvoorbeeld voor valse beschuldigingen of persoonlijke afrekeningen), kan dit leiden tot passende maatregelen, waaronder beëindiging van de samenwerking of juridische stappen.
Evaluatie en actualisatie
De klokkenluidersregeling wordt door ons jaarlijks geëvalueerd en waar nodig geactualiseerd. Wijzigingen publiceren we op deze pagina.
Vaststelling
Deze klokkenluidersregeling is vastgesteld door de directie van TiGO Gezinsondersteuning en treedt in werking per 27 maart 2025. De regeling is te lezen op onze website, op verzoek digitaal verkrijgbaar en op te vragen door samenwerkingspartners en gemeenten.
Vastgesteld door Marjolein Mulderij, directeur van TiGO Gezinsondersteuning, op 27 maart 2025.